DAG 110Stevige regen op Lucky Bay31 maart 2015

Stevige regen op Lucky Bay

5:00am en de wekker gaat af. Esperance is nog in een diepe slaap. Gisterenavond hebben we nog tot na 2am blogverslagen zitten opladen en nog is niet alles bijgewerkt. Het zal weer enkele dagen moeten wachten want in Cape Le Grand Nationaal Park zal er vermoedelijk geen internetconnectie zijn. De camping is nog volop aan het slapen terwijl het regent. Snel en efficiënt, met hoofdlampen op, breken we ons kamp op. In het pikdonker verlaten we de camping en rijden we met onze verstralers op en de ruitenwissers in hoogste stand (iets dat we dachten nooit meer nodig te hebben sinds we België hebben verlaten…;-)) richting Cape Le Grand Nationaal Park.

Tegen 6am komen we aan het nationaal park en begint het geleidelijk aan licht te worden.

Onderweg hebben we verschillende kangoeroes doen opschrikken uit hun ontbijtsessie. Want regen of niet, de roo’s trekken het zich niet aan. Er hangt een dikke mist over heel het park en de heuvels zitten volledig in de wolken. Het weerbericht van gisteren heeft niet gelogen, vandaag wordt een stormachtige regendag.

Niet ideaal om op een bushcamp te zitten, maar de schaarsheid aan plekken (en de absurde hoge campingprijzen in het verlengde paasweekend) laten ons niet veel keuze. De inkompoort aan Le Grand Nationaal Park is nog onbemand, maar gelukkig hebben we gisteren al proactief een WA Nationaal Park pass gekocht. Dus we kunnen met een gerust geweten gewoon doorrijden tot aan Lucky Bay. We zijn nog niemand tegengekomen, dus we zijn redelijk zeker dat we als een van de eersten van de dag zullen aankomen. Nu is het enkel een kwestie van geluk hebben…

Aangekomen aan onze favoriete plek, ziet het er allemaal wat minder paradijselijk uit dan we ons hadden herinnerd. Regen en bewolking kunnen een landschap zoveel veranderen… :-((((

In ieder geval hebben we geluk, want er zijn nog enkele plekken vrij. Bij nader onderzoek in de slagregen blijkt zelfs dat we mega-geluk hebben, want de enige plek met super uitzicht over de baai van Lucky Bay is vrij. We twijfelen geen seconde en installeren ons op deze plek. Wauw, dit is de beste plek van de camping… als het nu ook nog mooi weer wordt zitten we op rozen.

Maar dat mooie weer is duidelijk niet voor vandaag. Het regent echt pijpestelen, en we zijn genoodzaakt om al onze creativiteit en spitsvondigheid aan de dag te leggen om een shelter te maken aan de achterdeuren van Bumblebee.

De oude luifel en enkele Nordic walkingsticks zorgen voor een prima tijdelijk afdak. Echt noodzakelijk om niet telkens met natte kleren en vol modder in de auto te moeten stappen. Prima constructie, zo kunnen we er voor deze regendag tegen.

We gaan nog even goeiedag zeggen aan de groep van Scotty die hier de nacht heeft doorgebracht in swags. De sfeer is diep beneden nul. De meesten staan kleddernat te schuilen onder het afdak van de campkeuken. Dit zal een zeer zware nacht geweest zijn voor velen. Niemand is echt in conversatiemodus, dus we laten ze hun ding doen en focussen ons op ons eigen kamp. Hoofddoel voor vandaag is duidelijk water buitenhouden uit Bumblebee. Verleden keer hadden we last van insijpelend water aan een venster in het dak, maar dankzij onze nieuwe muggenramen lijkt ook dit euvel te zijn opgelost. Alles is prima droog binnen.

Dan slaat twijfel en wanhoop toe. De ranger komt kort even langs en vertelt ons dat we op een plek staan die voorbestemd is voor caravans en dat we ons moeten verplaatsen. Daar hebben we echter helemaal geen zin in. We gaan dan ook onmiddellijk in de tegenaanval en vertellen hem dat we niet slapen in de 4x4, maar in een grote aanbouw-tent aan de auto. We zien twijfel in zijn ogen terwijl we hem te woord staan in de regen en de modder die ondertussen bijna de helft van de campingsite heeft weggespoeld. Zolang het maar een ‘grote’ tent is, is het OK.

We beraadslagen in de auto hoe we dit gaan aanpakken, want op dit moment onze nieuwe luifel openzetten is niet echt een optie. De luifel is een zonneluifel en niet echt eentje die tegen de regen bestand is, en zeker niet tegen een zondvloed (inclusief stevige wind) als deze. We beslissen om nog niets te ondernemen en ook niet onze top-plek af te geven. Het regent nu toch te hard dat er iemand zou komen klagen. En ook de ranger is ondertussen vertrokken. We proberen wat te relaxen, te koken en wat series op de laptop te bekijken, maar het gevoel dat we ons nog moeten verplaatsen blijft hangen in ons achterhoofd.

Tegen 3pm begint het wat op te klaren en verandert de slagregen in lichte regen. Ook de eerste roo’s maken een ronde van de camping om te kijken of er iets te eten valt.

Opgelucht zien we voor de eerste keer hoe perfect onze plek gelegen is. Daarmee staat ook ons idee vast: deze plek geven we niet zonder slag of stoot af!

Ons plan van aanpak is nog steeds niet onze nieuwe luifel en tent op te zetten, want het gaat zeker nog regenen deze nacht. We wachten totdat de ranger terugkomt en zullen dan wel aan de constructie beginnen. De ranger komt echter niet meer terug. En tegen de avond leggen we enkel ons grondzeil naast de auto om te voorkomen dat er geen overenthousiaste toerist het in zijn hoofd zou krijgen om zich nog op die kleine plek te wurmen. Want je weet maar nooit… en ondertussen is de camping ook helemaal vol gelopen.

We kruipen vroeg in bed, want de vroege ochtend heeft ondertussen toch zijn tol geëist. We zien morgenvroeg wel hoe we deze toestand verder aanpakken. Vandaag gaat er niets meer gebeuren, buiten nog meer regenen want dat is ondertussen weer begonnen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over Australia's Golden Outback, check de website www.australiasgoldenoutback.com. Hier kan je alle informatie terugvinden over Outback toerisme in WA.

----------

Afgelegde kilometers: 81km - Aantal stappen: 3392 - Gemiddelde temperatuur: 24 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Cape Le Grand National Park

Dit nationale park bestaat uit glooiende zandvlaktes die massieve granieten rotsen opgeven. De beklimming van Frenchman’s Peak, de hoogste top van het nationale park, is alvast een uitdaging. Wilde…

Esperance

Dit deel van de kustlijn kan bogen op enkele van de mooiste stranden van Australië. De witte zandstranden en beschutte baaien zijn zo ontspannen dat zelfs de kangoeroes er komen zonnebaden. In de…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.