DAG 305Belgische gezelligheid in Airlie Beach12 oktober 2015

Belgische gezelligheid in Airlie Beach

Het was een rumoerige nacht, met al die roo’s rond Bumblebee. Maar toch hebben we heerlijk geslapen. We zijn ondertussen weer geleidelijk aan gewoon geraakt aan kamperen, en in een mum van tijd zijn we dan ook weer klaar om te vertrekken.

We rijden extreem rustig de gravelweg af tot aan de Bruce Highway. Een kwestie van niet onmiddellijk weer een hele hoop stof en zand binnen te hebben, na onze grote schoonmaak van enkele dagen geleden. De roo’s springen langs alle kanten weg.

Het belooft een hete dag te worden want het is nog maar 8am en het is al 28 graden Celsius aan de voet van Mount Elliott.

Ayr

We rijden langs kilometers suikerrietvelden tot aan de drukke stad Ayr, midden in de Burdekin rivierdelta. Dit is de belangrijkste plaats van Australië voor de productie van suikerriet. Maar aangezien we al het meeste van het suikerrietproces afweten houden we hier geen halt.

Ondertussen zijn we zo bezig met het bespreken van allerlei acties en to do’s voor na onze roadtrip dat we onze planning uit het oog verliezen. Zonder het goed te beseffen rijden we voorbij het Burdekin Cultural Complex, het Ayr Nature Display en Gubulla Munda (een 15m lang beeld van een slang in Plantation Park). Iets dat we eigenlijk wel van plan waren te bezoeken... ;-)

Nu ja, we beseffen het pas als we de ijzeren brug (ook bekend als de ‘Silver Link’) over de brede, opgedroogde Burdekin River overrijden. Op onze stappen terugkeren zit er niet meer in, de weg voor ons is nog te lang.

We cruisen verder door een dor en verlaten landschap, richting Bowen.

Bowen

In het dorpje Bowen rijden we rechtstreeks naar de Flagstaff Hill Lookout, vanwaar je een indrukwekkend zicht hebt over de streek. Het azuurblauwe water van de Coral Sea is ‘zoals in de boekjes’.

De eilanden in de verte zijn een deel van de 74 eilanden van de Whitsunday Islands groep, die zich uitstrekt tot aan het GBR. 66 van de eilanden zijn onbewoond, maar op Hamilton, Daydream, Hayman, Hook, South Molle en Lindeman kan je wel verblijven.

Deze top-bezienswaardigheid van Australië moeten we echter uitstellen voor een volgende keer… sorry! Maar we zijn nogal zeker dat we hier nog gaan terugkomen om de bekende Whitehaven Beach, een 9km lange strook met spierwit zand tussen de zandatollen, te komen bezoeken.

We zoeken vervolgens het standbeeld van de ‘Big Mango’. En denken het gevonden te hebben aan Bowen Jetty, ondanks dat onze GPS blijft vertellen dat het 2km verderop staat.

Bowen is naast zijn mangoproductie ook bekend geraakt van de film ‘Australia’ (uit 2008), dat grotendeels in dit dorp is gefilmd. En in dewelke ongeveer elke inwoner van Bowen wel een bijrolletje heeft gespeeld.

Bij het buitenrijden van het dorp begrijpen we het onbegrip van onze GPS, want opnieuw komen we een (nog groter) exemplaar van de ‘Big Mango’ tegen.

Airlie Beach

We rijden verder naar het dorpje, Airlie Beach. Dit is de toeristische uitvalshaven voor alle excursies naar de Whitsunday Islands Nationaal Park in het Great Barrier Reef Marine Park.

Het dorpje is volledig gericht op toerisme en beschikt over een prachtige kunstmatige lagoon om relax te zwemmen. Het is hier druk. We krijgen zelfs het gevoel op het strand te zijn in Zuid-Frankrijk, want de mensen liggen zij aan zij te zonnen langs het zwembad. Iets typisch Europees… en absoluut niet Aussie!

We verkennen kort het dorpje, maar het is eigenlijk te warm om lang buiten rond te lopen. Ook voor de mooi aangelegde wandeling op de 'Coastal Fringe Circuit' is het veel te warm. We keren al snel terug, iets buiten het centrum, naar een BIG4 camping om wat te rusten, want vanavond hebben we een afspraak met enkele trouwe volgers van onze blog die aan hun trip door Australië zijn begonnen.

Tegen 5pm keren we terug naar het centrum van Airlie Beach waar we met open armen worden ontvangen door Hilde en Stephan. De kennismaking is hartelijk, de gesprekken gaan over van alles en nog wat. En de tijd gaat weer veel te snel… uiteindelijk moeten we ons nog bijna haasten om nog iets samen te gaan eten.

Met een belofte om af te spreken in België nemen we afscheid van onze nieuwe vrienden en keren we terug naar de camping waar we in een mum van tijd weer Bumblebee ombouwen in slaap-modus.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over Queensland, check de website www.queensland.com. Hier kan je alle informatie terugvinden over toerisme in QLD, Where Australia Shines.

Voor meer informatie over Southern Great Barrier Reef, check de website www.southerngreatbarrierreef.com.au.  Hier kan je alle detail informatie terugvinden over activiteiten, accommodatie en events in het zuidelijke stuk van het Groot Barrière Rif in Queensland.

Voor meer informatie over de Whitsundays, check de website www.tourismwhitsundays.com.au. Hier kan je terecht voor alle informatie over de 74 magische eilanden aan de tropische kust van Central Queensland.

----------

Afgelegde kilometers: 257km - Aantal stappen: 12462 - Gemiddelde temperatuur: 32 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Whitsunday Islands

Deze eilandengroep bestaat uit 74 eilanden waarvan er slechts 7 toegankelijk zijn voor het publiek. Ze genieten bijna allemaal bescherming als nationaal park. Deze continentale eilanden zijn eigenlijk…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.