DAG 308Bijna een huis gekocht op Great Keppel Island15 oktober 2015

Bijna een huis gekocht op Great Keppel Island

Geen rush deze ochtend. We hebben alle tijd om ons klaar te maken voor een daguitstap naar Great Keppel Island. De cruise vertrekt pas om 9:15am uit Rosslyn Bay en dat is slecht enkele kilometers verwijderd van onze camping, dus we hebben alle tijd. Tegen 8:15am cruisen we gemoedelijk naar Pier One in de jachthaven om ons in te checken bij Freedom Fast Cats voor een Adventure Cruise. Het beloofd een prachtig zonnige dag te worden aan de Capricorn Coast.

Aan het loket van Freedom Fast Cats was het even schrikken, aangezien er iets misgegaan was met onze reservatie en vandaag de hele boot afgehuurd was voor een schoolevenement. Gelukkig weten ze hier van aanpakken bij dit familiebedrijf en zonder aarzelen worden er wat telefoons gedaan om een gelijkaardige dag voor ons te organiseren, want Great Keppel Island (GKI, zoals iedereen het hier noemt) is een absolute must-see, de ‘juweel in de kroon van de Keppel Bay’.

Ondertussen is Johan aan het lezen geslagen in de brochures over het GKI resort project waar je overal op straat pamfletten (‘GKI zorgt voor 1500 jobs’) over ziet. Het originele resort op GKI ging meer dan 8 jaar geleden over kop, en staat ondertussen te verkommeren. Ondertussen is er een gloednieuw project opgestart om een nieuw multi-miljoenen eco-luxueus resort (inclusief jachthaven, Greg Norman golfterrein en landingsstrip) te bouwen. Ja, ze weten hier van aanpakken in Central Queensland.

Zonder echt te weten wat we mogen verwachten gaan we met een honderdtal schoolkinderen mee op de Freedom Adventurer, een speciaal ontworpen boot met slurf om aan te leggen op eilanden (zonder jetty).

De ferry trip naar GKI, ongeveer 15km voor de kust van Yeppoon gelegen, duurt maar een kleine 30 minuten. GKI is het grootse eiland van de 18 eilanden in de Keppel Group, met een oppervlakte van ongeveer 14 vierkante km. De zee is bij de oversteek wat aan de ruwe kant, maar eenmaal we het eiland naderen komen we in de bescherming van de baai van Fisherman’s Beach en wordt het water weer kalm en prachtig azuurblauw. Great Keppel Island is de trotse thuis van maar liefst 17(!) ongerepte witte zandstranden omgeven door kristalhelder water, gevuld met kleurige koraalbedden en marine leven. Verder heeft het eiland ook verschillende wandel tracks te bieden met prachtige lookouts.

We gaan aan wal en worden opgepikt door Zed, een van de 20 vaste eilandbewoners die ons met zijn ‘mule/quad’ meeneemt voor een tour van het eiland.

De rest van de bezoekers verspreiden zich te voet over het eiland, want naast het leegstaande resort is hier nog steeds heel wat accommodatie voor handen. Iets dat we niet echt op voorhand wisten, want anders hadden we hier zeker een nacht (of twee) verbleven.

Al snel blijkt dat we geen betere gids konden hebben dan Zed om de 240 hectare te ontdekken. Deze gepensioneerde levensgenieter neemt ons eerst mee naar Great Keppel Island Hideaway, zodat we weten waar we ’s middags iets kunnen gaan eten.

Het restaurant kijkt uit op het onbewoonde Middle Island dat wat verder ligt. Ondertussen vertelt Zed ons over de recente tropische cycloon Marcia van januari begin dit jaar die voor heel wat ravage heeft gezorgd aan deze kant van het eiland.

We wippen ook even binnen in het Great Keppel Island Holiday Village. De ideale plek (voor ons) om te verblijven als je in alle rust en eenvoud wil vertoeven op dit paradijselijk eiland. Sh*t, we hebben enorme spijt dat we dit niet hadden voorzien… Hier komen we zeker ooit eens terug naartoe! Voor de meer avontuurijke zielen onder jullie: je kan met al je eigen voorzieningen en spullen kamperen op North Keppel Island, Humpy Island, Miall Island, Middle Island, Conical Island, Divided Island en Pelican Island. Allemaal eilanden die deel uitmaken van het beschermde Keppel Bay Islands Nationaal Park.

Daarna is het tijd voor een bezoek aan Zed’s huis, genoemde ‘The Shell House’, want dit prachtige strandhuis kwam met een enorme schelpencollectie die Zed ons graag toont. We keuvelen wat op het terras met zicht op een prachtige tuin vol met sunbirds. En geleidelijk aan worden we verliefd op dit relaxe eiland…

Het hek gaat helemaal van de dam als Margie, de vrouw van Zed, een pasgeboren wees geitje toont aan Bo dat ze deze ochtend gevonden heeft op het eiland. Het beestje is Mr. Leeke gedoopt aangezien hij gevonden werd op Leeke’s Beach.

Het hoeft niet veel woorden om te vertellen dat Bo onmiddellijk verliefd is op dit beestje. Adoptie wordt overwogen, maar Johan ziet dat niet zitten. Het afscheid nemen verloopt dan ook in verschillende pogingen… ;-)

Uiteindelijk vertrekken we terug met Zed via smalle en hobbelige zandwegen naar Long Beach, zijn favoriete strand. Onderweg komen we regelmatig de familie van Mr. Leeke tegen, want geiten zijn in overvloed aanwezig op GKI.

En ja, we kunnen moeilijk de man ongelijk geven. Dit lange witte zandstrand is prachtig. Dit is absoluut eentje om te onthouden. Een concurrent voor Lucky Bay in Esperance… en dat wil echt wel wat zeggen!

In de verte zie je Halfway Island en Humpy Island aan de horizon. Zed vertelt ook met veel overtuiging over het beruchte XXXX Island dat hier ook niet ver af ligt. Dit eiland, met als echte naam Pumpkin Island, is een privé eiland dat tot december 2015 is omgedoopt tot XXXX Island van het populaire Queenslandse biermerk Castlemaine XXXX. Deze hebben het tijdelijk omgetoverd tot een feestparadijs gelinkt aan een wedstrijd die elke trouwe bierdrinker hoopt te winnen.

Vervolgens rijden we over het strand van Shelving Beach, langs het verkommerde GKI resort, terug. De hoop dat het nieuwe project snel van start kan gaan leeft bij alle bewoners van dit eiland.

Zed neemt ons vervolgens mee naar een van de hoger gelegen lookouts op het eiland. We zijn blij dat we dit hele eind niet moeten stappen want het is een warme dag. Vanaf de lookout hebben we een prachtig zicht op Leeke’s Beach aan de ene kant en Fisherman’s Beach (met vasteland Australië op de achtergrond) aan de andere kant.

Op de terugweg vertelt Zed ons dat er een van de privé strandhuizen te koop staat op het eiland. Een unieke kans! Ondertussen zijn we helemaal weg van deze paradijselijke plek en halsoverkop, zonder veel na te denken, tonen we onze interesse en wordt er onmiddellijk een afspraak gemaakt met de vastgoedmakelaar om het pand te gaan bezichtigen. Ja, de koe wordt bij de horens genomen….! Niet veel later gaan we het huis bezoeken om ons een beeld te vormen waar het over gaat. Het pand is oud en afgeleefd. Het dient – naar onze normen – volledig te worden platgelegd en een nieuwe constructie dient te worden gebouwd. Niet onoverkomelijk, maar dit moeten we toch eerst even laten bezinken… wordt (misschien) vervolgd. ;-)

Ondertussen is het al bijna 2pm en we hebben honger als een paard. We haasten ons dan ook naar de Great Keppel Island Hideaway voor snelle hap. Het gespreksonderwerp aan tafel is niet moeilijk te raden… Het eten zelf is jammer genoeg geen hoogvlieger!

De bezichtiging van het huis heeft veel tijd gekost en snorkelen zit er vandaag niet meer in. :-( Gelukkig hebben we nog een afspraak met Shane van de Watersports Hut.

Shane wil ons nog graag enkele andere plekken van het eiland laten zien. Zo racen we met zijn speedboot eerst naar Monkey Beach, een van de beste plekken om te snorkelen. Ja, geen twijfel mogelijk, de kleur van het water verraadt dat er hier heel wat natuurpracht en zeeleven schuilgaat onder water.

Met wat goede wil zie je het hoofd van een aap in de rots, vandaar 'Monkey Beach'

Onderweg krijgen we plots een onverwachte douche van een enorme golf, maar dat kan het plezier niet bederven. Integendeel!

We racen nog snel naar de andere kant van het eiland, naar Butterfly Beach. Hier worden we afgezet aan een enorme zandduin met de opdracht hem te beklimmen voor een panoramisch zicht over de baai. Zo gezegd, zo gedaan.

Buiten adem genieten we van het verzicht, terwijl onze chauffeur beneden op ons wacht. Yep, we zijn helemaal verkocht aan GKI.

De stormloop naar beneden gaat veel sneller. ;-) En we keren terug naar Fisherman’s Beach, want het is bijna tijd om terug te keren naar het vasteland.

Jaja, aan alle mooie liedjes komt een einde. Maar eerst nemen we nog enkele foto's van de fotogenieke Chillie, de chihuahua van Margie die maar al te graag voor ons poseert op een van de kajaks.

Daarna nemen we afscheid van onze nieuwe vrienden met de belofte dat we zeker nog eens gaan terug komen. Sommigen hopen zelfs dat we terugkeren als buren. :-)

Aangekomen in Rosslyn Bay worden we opgewacht door Richard, de vastgoedmakelaar die even wil kennismaken. We zetten ons nog even rond de tafel. Een kwestie van toch nog eens goed na te denken over de opportuniteit van een eilandleven in de nabije toekomst…

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over Freedom Fast Cats, check de website www.freedomfastcats.com of ga langs op Pier One, John Howes Drive, Rosslyn Bay, Queensland. Je kan hier terecht voor een glazenbodem boot cruise, combo cruise, Coral lunch cruise of Adventure Cruise naar Great Keppel Island. Of gewoon dagelijks een transfer naar dit paradijselijke eiland. Keuze genoeg!

Voor meer informatie over de Great Keppel Island Watersports Hut, ga langs de beachshed op Fisherman’s Beach op GKI. Onmogelijk te missen! Je kan hier terecht voor alles wat met het water te maken heeft… snorkelen, vissen, kajakken, motorboot, catamarans, waterskiën, paddleboarden en zoveel meer.

Voor meer informatie over Queensland, check de website www.queensland.com. Hier kan je alle informatie terugvinden over toerisme in QLD, Where Australia Shines.

Voor meer informatie over Southern Great Barrier Reef, check de website www.southerngreatbarrierreef.com.au.  Hier kan je alle detail informatie terugvinden over activiteiten, accommodatie en events in het zuidelijke stuk van het Groot Barrière Rif in Queensland.

----------

Afgelegde kilometers: 14km - Aantal stappen: 8344 - Gemiddelde temperatuur: 32 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Great Keppel Island

Voor de kust van Yeppoon ligt de eilandengroep Keppel Islands. Great Keppel Island is het meest toegankelijke eiland van deze groep. Vanwege de goedkope accommodatie, prachtige zandstranden en mooie wandelpaden…

Rockhampton

Rockhampton ligt 40 kilometer landinwaarts en is het administratieve en commerciële centrum van Central Queensland. Deze stad staat bekend als de Beef Capital van Australië en is heet, droog…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.