DAG 69Cruising tot aan de Princess Margaret Rose Cave18 februari 2015

Cruising tot aan de Princess Margaret Rose Cave

Deze ochtend hebben we ons overslapen. De wekker stond nochtans aan en rond 7am zijn er ook een 50tal bikers de BIG4 camping uitgereden met het nodige lawaai en toch zijn we pas wakker geworden rond 9am. Nu ja, geen ramp.

Eens we weer op de baan zijn rijden we terug westwaarts, want anders zouden we nog terug in Melbourne belanden. Doordat we wat later zijn opgestaan is er geen tijd voor een stop in Port Fairy. Op zich geen drama, want veel is er niet te beleven. Maar een wandeling rond Griffiths Island met zijn vuurtoren is altijd wel leuk en een aanrader voor wie in de buurt is!

We passeren opnieuw langs Portland en rijden in een ruk door tot in Nelson, het laatste kustdorpje in de staat Victoria, op 5km van South Australia. We rijden op de Henty Highway en begrijpen vanwaar al die boomstammen komen die in de haven van Portland liggen te wachten op verscheping. Hectaren aangeplante dennenwouden zijn te zien langs beide kanten van de baan, en de roadtrains met gerooide bomen volgen in een snel tempo elkaar op.

Nelson

Het stadje Nelson is genoemd door Lindsay Clarke in 1852 ter ere van Lt. James Grant en zijn schip ‘The Lady Nelson’. Het ligt aan de Glenelg River die zich kronkelt tussen Victoria en South Australia.

We houden halt aan het Nelson visitor information centre voor wat bijkomende informatie over de mogelijkheid om te kanoën op de Glenelg River.

In het centrum hangen reeds de twee tijdsaanduidingen voor VIC en SA. Want om het helemaal moeilijk te maken is het een half uur vroeger in SA dan in VIC. Ja, je leest het goed ‘een half uur’.

Nelson River cruise & Princess Margaret Rose Cave

We lunchen aan de oever van de Glenelg River, waar een stevige wind staat. Gelukkig blaast deze ook alle wolken weg en warmt de zon ons opnieuw op.

Tegen 1pm komt er beweging bij Nelson River Cruises, uitgebaat door een bejaard koppel. We kopen een ticket voor de 3,5u durende riviercruise op de Nelson Explorer die ons tot aan de Princess Margaret Rose Cave voert (en terug).

Onderweg krijgen we een deskundige uitleg over de fauna en flora van de regio. De boot heeft zijn beste tijd gehad (zoals ook vele van de vakantiekabines langs de rivier), maar om te relaxen in de zon is er geen probleem.

Naast enkele cano’s komen we ook nog een NZ pelsrob tegen die in snel tempo op weg is naar zee om visjes te eten. We volgen de rivier voor een redelijke afstand. De oever aan de oostkant is het Lower Glenelg Nationaal Park.

Na een tijdje steken we ook de staatsgrens over naar SA, en 4 kilometer verder opnieuw naar Victoria.

Ons eindpunt is de pier aan de Princess Margaret Rose Cave (ontdekt in 1936), waar we stoppen voor anderhalf uur. Na een stevige klim op de klif staan we in het visitor centre waar nog geen 15min later een begeleide tour door de grot start.

Een enthousiaste gids begeleidt ons doorheen de zandstenen grot die ontstaan is door een ondergrondse rivier. Stalactieten (hangt - hangs on 'tight' to the ceiling), stalagmieten (staat - 'might' one day get to the ceiling), helictieten,… het passeert allemaal de revue.

Bo naast de fameuze 'birthday cake'

Op de terugweg is het nieuwe van het landschap eraf, en houden we ons bezig met het proberen vast te leggen op foto van eenden in hun vlucht. En af en toe met resultaat…

En er staat een stevige tegenwind. Dus een sweater met hoodie is geen overbodige luxe. ;-)

Eens terug aan wal wagen we ons geluk op een camping die nergens in de boekjes of op Wikicamp App vermeld staat. En met succes, want de camping staat goed beschut (alle andere campings stonden op een winderige plek) en is perfect proper. We eten dan ook gezellig in de campkitchen onze overgebleven spaghetti op, terwijl we het nieuws van een opbouwende cycloon boven Queensland bekijken op de TV. Hmmm, gelukkig duurt het nog enkele maanden voor we daar zijn.

De rest van de avond bereiden we ons al voor op onze kano-trip van morgen en kleuren we onze HEMA map bij met de afgelegde route.

Nog snel wat administratie, de planning van de komende dagen bekijken, enkele telefoons en wat skypen met Brugge en deze zonnige dag zit er weer op. Morgen nog een laatste dag in Victoria en we hebben onze eerste Australische staat afgewerkt. Man toch, de tijd vliegt.

---------

Afgelegde kilometers: 168km – Aantal stappen: 4175 - Gemiddelde temperatuur: 25 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Great Ocean Road

De Great Ocean Road is een van de bekendste panoramische routes ter wereld en strekt zich uit Geelong in het oosten tot Warrnambool in het westen. De weg werd gebouwd ter herdenking van de gesneuvelde…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.