DAG 70Kanoën op de Glenelg River19 februari 2015

Kanoën op de Glenelg River

Vandaag wordt duidelijk een prachtige dag want de zon is al vroeg op en warmt onze campervan geleidelijk aan op. We ontbijten rustig en rijden dan 40km richting binnenland op de Winnap-Nelson Road naar Paestan Canoe Hire. Onderweg is het goed opletten want er springt regelmatig een roo of wallaby de weg over.

Kanoën van Pines Landing tot aan Wild Dog Bend

We rijden het erf op van Paestan Canoe Hire. Daar waar we dachten dat dit een lokale landbouwer zou zijn die enkele kajaks zou verhuren, treffen we echter een professioneel uitgebate kano- en kajak verhuurbedrijf aan.

We worden onmiddellijk vriendelijk begroet door Ross en Marg. Een korte rondleiding en het invullen van wat administratie en we zitten al in hun 4x4 op weg naar Pines Landing. Ross en Marg zijn 2 lokalen die een carrière als leerkracht achter de rug hebben en nu al sinds 1995 kano’s en kajaks allerhande verhuren, samen met alle toebehoren zoals grote waterdichte tonnen, op de Glenelg River.

Op weg naar de rivier komen we 2 indrukwekkende koningsarenden tegen op minder dan een meter van de auto. Uiteindelijk kiezen ze voor het luchtruim. Echt prachtig!

En minder dan 10min later zitten we in onze kano (met PFDs, i.e. reddingsvesten) en peddelen we erop los. De rivier is als een spiegel. Er is geen zuchtje wind (in tegenstelling tot wat we gisteren op de cruise meemaakten) en de temperatuur is perfect (30 graden, niet te koud, niet te warm).

Bo vooraan, Johan achteraan. We peddelen alsof we ons heel leven niets anders gedaan hebben de eerste 4km tot aan Moleside Picnic Area. Onderweg komen we verschillende vogels tegen. En we genieten van het zicht doorheen het Lower Glenelg Nationaal Park. De platypus (vogelbekdier) spotten we echter niet.

De weerspiegeling van de oever in het geruisloze water is prachtig.

Aan de picnic area is het even tijd voor pauze dus we meren aan en begeven ons naar de picnic bankjes boven aan de oever voor een snelle lunch. We waren voorbereid! We worden vergezeld door enkele buitengewoon blauwe winterkoninkje (superb blue fairy wrens).

Een twintig tal minuten later laden we de kano weer in en zijn we al snel terug op weg. Onze volgende stop, tegelijk ook de eindbestemming voor vandaag, ligt een goede 3km verder, Wild Dog Bend genaamd.

In de laatste honderden meters voor we onze eindbestemming bereiken ontdekken we nog een 3tal koala’s in de bomen rondom de oevers van de rivier. Altijd leuk om te zien toch!

Aan de kleine houten kade hijsen we de kano aan land en nog geen 10 minuten later zien we Ross al verschijnen met zijn trailer om ons terug op te pikken en terug naar Paestan Canoe Hire te brengen.

Daar aangekomen heeft hij ons nog een snelle rondleiding door het domein. Naast het huis is er een groot mooi aangelegd grasveld met daarbij horend een grote chalet (bunkhouse) voorzien met stapelbedden, keuken en alles wat nodig is. Goed om te onthouden voor volgende keer want als je wil kan je hier gratis overnachten de nacht voor je geplande kano-trip. Dit wisten we niet op voorhand en deze avond kunnen we niet blijven aangezien er al andere mensen komen. Volgende keer zeker!

Locked-out

En dan willen we nog even enkele naamkaartjes uit Bumblebee halen en wat blijkt, we hebben de 4x4 afgesloten en de sleutels liggen nog binnen. Sh*t, dit is echt de eerste keer dat we zoiets voor hebben. We draaien wat rond de auto, maar nee, onmogelijk om zonder stukken te maken erin te raken. Zoals het hoort dus eigenlijk!
Dan maar RACV (i.e. de ‘touring wegenhulp’ van Victoria) bellen want daar zijn we al 3 jaar lid van met een ‘total care’ cover (veelal eerder voor het slepen van de 4x4, moesten we ooit ergens vast komen te zitten). Na een kort telefoontje door Ross (ah ja want onze gsm lag natuurlijk ook in de auto) installeren we ons dan maar op het terras met Ross en Marg en wachten we 30min totdat een RACV-gast komt opdagen. Natuurlijk ook een lokale bekende voor Ross en Marg.

De kerel is duidelijk niet aan zijn proefstuk, want in minder dan 2 minuten en terwijl hij aan het bellen is opent hij de passagiersdeur.

Opgelucht, en zonder ook maar enige schade, nemen we afscheid en keren we terug naar Nelson. Onderweg doen we ons nog tegoed aan de bloedpruimen die we van Marg hebben meegekregen en moeten we nog uitwijken voor een emoe met ambitie.

We cruisen opnieuw door de kilometers lange velden met aangeplante dennebomen. Deze dennen hebben 35jaar nodig om klaar te zijn voor het rooien.

In Nelson kiezen we opnieuw voor de camping van deze ochtend. Daar eten we heel onze frigo leeg, want morgen verlaten we definitief Victoria en aan de grens met South Australia dien je alle groenten en fruit af te geven. Dus vanavond is het salade en soep, zoveel je maar wil. ;-)

----------

Afgelegde kilometers: 76km – Aantal stappen: 4321 - Gemiddelde temperatuur: 30 graden

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over Paestan Canoe Hire, check de website www.canoehire.com.au, of ga gewoon langs bij Ross en Marg in 75 Winnap-Nelson Road, Winnap VIC 3304. We weten zeker dat ze je kunnen verder helpen. En vergeet niet op voorhand te checken of je in hun Bunkhouse kan overnachten!

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.