DAG 78De natuurpracht van Kangaroo Island27 februari 2015

De natuurpracht van Kangaroo Island

De ochtend start zoals de avond eindigde, namelijk omringd door bedelende Tammar wallabies. En ze weten hun slachtoffers goed te kiezen… ;-)

Flinders Chase Nationaal Park

Dan is het hoogtijd om het Flinders Chase National Park te verkennen. Onze eerste halte hier is het visitor centre waar we 5min voor openingstijd als eerste van de dag toegang tot het park betalen.

Eenmaal alles betaald vertrekken we naar onze eerste bestemming in het park, de "Remarkable Rocks". Nog snel een tussenstop aan Bunker Hill Lookout.

Maar daarna slaan we alle bezienswaardigheden over en rijden helemaal tot aan de ‘Remarkable Rocks’. Onderweg worden we getrakteerd op lange wegen (niet altijd even recht) met omgevend eindeloos struikgewas.

We zijn dan ook als eersten van de dag aan de ‘Remarkable Rocks’ en kunnen meer dan een uur ronddwalen over de granietblokken zonder gestoord te worden door andere toeristen. Echte luxe! Het is echter wel een zeer bewolkte dag, wat foto's maken niet altijd gemakkelijk maakt.

Voor de kenner even snel het ontstaansproces van dit natuurfenomeen: 500 miljoen jaar terug zorgde een geologisch fenomeen ervoor dat rots van diep, diep onder de aardkorst smolt en als magma werd uitgespuwd doorheen de overliggende aardkorst. Zeer traag begon deze massa (reikend tot 10 kilometer diep) af te koelen en vormde hierdoor graniet. Ondertussen begon de bovenliggende rotslaag te eroderen. Door de gewichtsafname van deze bovenliggende laag begon het graniet te breken in (horizontale) platen. In de bovenste van deze platen ontstonden vervolgens verticale breuken waardoor het gevecht met de elementen (water en wind) kon beginnen. Uiteindelijk zijn hierdoor de afzonderlijke granietblokken gevormd, liggend op een granieten dome. Echt 'remarkable'!

En zo zien ze er in het echt uit: grote rotsblokken om mee te spelen, op een grote koepel uitstekend in zee!

En natuurlijk moesten Johan en Niels nog even een knoert van een rots beklimmen, gewoon om te bewijzen dat ze het kunnen :-)

Daarna keren we op onze stappen terug en houden halt aan de "Admirals Arch". We volgen een knap aangelegd wandelpad dat ons leidt via de wilde kust tot een prachtige natuurlijke boog in de rotsen.

Onderweg had onze neus ons al gewaarschuwd en ja hoor, daar zijn ze weer, de Nieuw-Zeelandse pelsrobben. Dit plekje dient ook als broedplaats voor een grote kolonie pelsrobben die overal waar we kijken de rotsen ingepalmd hebben.

Met honderden liggen ze verspreid te snoezen op de rotsen. Ook zijn er veel jonge pups die volop de wereld verkennen of zwemles krijgen in poelen water tussen de rotsen, vrij van grote golven of sterke stroming.

We spenderen dan ook wel een tijdje met het gadeslaan van de spelende pups.

Even later vervolgen we onze weg door het groen richting de rode vuurtoren van Cape de Couedic.

De vuurtoren scheen zijn eerste licht in 1909 met een zichtbaarheid van 27 mijl zeewaarts.

Op aanbevelen van het information centre doen we een snelle stop aan Weirs Cove een paar honderd meter verder. Een vervallen huis herinnert nog aan het feit dat hier mensen woonden en je kan de duizelingwekkende trap naar het piertje beneden zien langswaar ze, met de boot, werden bevoorraad.

Strandtijd

Tot zover de top-bezienswaardigheden van Flinders Chase Nationaal Park.De rest van de dag hebben we gereserveerd voor de exploratie van de stranden aan de noordkust van het eiland.

We starten met het verborgen strand aan Stokes Bay. Tussen en onder de rotsen door is een kleine doorgang die uitkomt op een prachtig strand.

Tot onze verbazing is zelfs het Rockpool Café open. Onze verbazing heeft te maken met het feit dat dit de derde keer is in de afgelopen jaren dat we hier komen en dat het altijd al gesloten was. Deze keer hebben we duidelijk meer geluk, en we genieten van een koffie terwijl we terug naar de auto kuieren.

Van hieruit nemen we de gravel binnenweg tot aan Emu Bay. Hierbij rijden we door het Lathami Conservation Park. Onderweg houden we goed de weg in de gaten voor grote hagedissen, want ook daarvoor staat K.I. heel bekend. We spotten er slechts eentje en tegen dat we stilstaan is hij al in de kant gespurt.

Uiteindelijk komen we aan onze favoriete plek van K.I., namelijk het kilometers lange zandstrand van Emu Bay.

We beamen graag wat in alle folders staat: dit is één van de mooiste stranden van K.I. Geen twijfel mogelijk. We zetten snel onze banden dan ook op 'lock', smijten hem in 4x4 en begeven ons met de nodige voorzichtigheid op het strand. De Camry volgt... zonder problemen. Pure fun!!!! :-))))

We zoeken ons een strategische plek, ongeveer in het midden van de strandstrook, want we zijn hier met een missie. De twee vorige keren dat we hier waren hebben we telkens een groep wilde dolfijnen kunnen spotten, en zelfs ermee gezwommen. Wie weet lukt het ons ook deze derde keer…!?!

Met spanning wordt de horizon afgetuurd door de dames, terwijl de heren zich wat ontspannen.

En ja, onwaarschijnlijk. Een achttal dolfijnen in de verte en onze bende is niet te houden. Iedereen springt de oceaan in en begint te zwemmen alsof zijn leven ervan afhangt. De dolfijnen zijn echter niet in een speelse bui en we kunnen slechts op enkele tientallen meters naderen, en daarna zwemmen ze verder. Sorry, geen foto want daarvoor was er geen tijd. Maar aangezien dit nu de derde keer is dat we hier wilde dolfijnen ontmoeten kunnen we je wel met een redelijke graad van zekerheid aanraden om de namiddag op deze heerlijke plek door te brengen en ze met eigen ogen te komen zien.

De rest van de middag amuseren we ons wat in het zand.

Uiteindelijk worden de wolken boven ons donkerder en besluiten we van het strand af te rijden, voor het begint te regenen.

We houden nog kort even halt bij de Emu Bay Lavender boerderij, maar deze is ondertussen al gesloten.

Er wordt nog getwijfeld om nog tot aan de Eucalyptus olie distilleerderij te rijden, maar uiteindelijk vind iedereen dat het goed is geweest voor vandaag, de magen beginnen immers al te grommen, en rijden we naar onze geboekte camping. We vergeten zelfs dat we eigenlijk verder in Kingscote nog om 5pm de lokale pelicanen hadden kunnen gaan voederen. ;-)

Onze camping voor vanavond is ook een oude bekende, de Discovery Lagoon Camping Grounds, gelegen vlakbij een moerasgebied. De lagune is echter helemaal opgedroogd. Spijtig want daardoor was er ook geen vogel te bespeuren.

We trekken het ons niet aan. We douchen (met 4min warm water, daarna is het 3min wachten voor de volgende 4min warm water) het overtollige zand van ons af en installeren ons in de keuken voor een uitgebreide (lees: Bourgondische) BBQ.

Als afsluiter van een prachtige dag steken we ook nog de houtkachel aan en discuteren we tot laat in de nacht. Tegen dat we uiteindelijk willen gaan slapen blijkt dat het hele woud rond ons wakker is geworden en het krioelt er van de beesten. Letterlijk en figuurlijk. Hieronder enkele foto’s van de vangst van onze nachtwandeling, namelijk een leuke ringtail possum.

Verder hadden we ook nog een stel roo’s, spinnen, vermoedelijk een koala of twee, en een mierenegel (echidna).

Terwijl het bos verder wakker werd was het daarna voor ons echt wel tijd om te gaan slapen.

----------

Afgelegde kilometers: 180km – Aantal stappen: 10054 - Gemiddelde temperatuur: 31 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Kangaroo Island

Kangaroo Island, het op twee na grootste eiland van Australië, is 155 km lang en 55 km breed. U kan het bereiken per ferry vanuit Cape Jervis of vliegen vanaf Adelaide. Hier vind je op een relatief…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.