DAG 88Port Pirie tot in het kleinste detail09 maart 2015

Port Pirie tot in het kleinste detail

We breken rustig ons kamp op en verlaten Wallaroo camping. En belofte maakt schuld. Dus we stevenen recht op het strand af en rijden enkele kilometers op het strand langs het water. Geen gevaarlijke toestanden, maar gewoon lekker cruisen langs de oceaan op het harde zand.

Dan starten we aan onze route van de dag. Vandaag verlaten we de Yorke Peninsula en rijden we richting de Southern Flinders Ranges.

Onze eerste stop is in Crystal Brook, waar we op zoek gaan naar het Tree Goanna standbeeld. We kunnen het echter niet vinden, dus zo groot kan het niet geweest zijn. Crystal Brook is immers slechts een zakdoek groot.

We rijden dan maar door naar Port Pirie. De stad die van ver te herkennen valt door zijn 205m hoge schouw van de loodsmelterij die boven de horizon uitsteekt.

 

Port Pirie & Nyrstar

Port Pirie was de eerste provinciestad van de staat SA. We rijden onmiddellijk naar het Regional Tourism & Arts Centre om ons oor te luisteren te leggen over wat we hier kunnen doen.

We zijn nog maar juist binnen en er start onmiddellijk een presentatie over “Shakka, the shark”. Dit konden we moeilijk naast ons neerleggen en dus hup we zijn mee met de groep. Een mondige bejaarde dame doet het verhaal uit de doeken van de 5,5m grote en 1500kilo zware witte haai die in de haven van Port Pirie is binnengesleept aan een industriële vislijn.

Vol bewondering luisteren we naar de wetenschappelijk uitleg over het wel en wee en de fysiologie van grote witte haaien. Echt onwaarschijnlijke roofdieren, met de mogelijkheid om zichzelf te helen, namelijk ze kunnen zichzelf regenereren als ze zich verwonden. En op zich zijn ze helemaal niet geïnteresseerd in mensen als prooi, en ze zullen dan ook onmiddellijk loslaten als ze bij vergissing een mens bijten. Maar ja, door de grootte van hun mond met vlijmscherpe tanden maak je meestal geen kans om het 'even proeven' door een grote witte haai te overleven.

Het Belgische Nyrstar heeft hier de grootste loodsmelterij van het zuidelijke halfrond in handen. Normaal gezien kan je op bepaalde dagen een rondleiding doen in de fabriek, maar voor de moment zijn ze de fabriek aan het her-configureren naar een poly-metaal verwerkende fabriek en zijn er dus ook geen tours. Als alternatief kunnen wel op tour met Ian, een 70-jarige gids die meer dan 37jaar in de loodsmelterij heeft gewerkt. We zijn de enige gegadigden voor deze ‘Outside the Gates - Town tour’ dus dat laten we zeker niet aan ons voorbij gaan. In afwachting van het vertrek gaan we nog snel inkopen doen aan de overkant van de straat bij Woolworths.

En na een interessante video over de werking van Nyrstar, gaan we op pad met Ian en Deirdre, de chauffeuse van dienst. Als belangrijke gasten worden we door de stad gereden en worden we tot in de kleinste details toegelicht over het geschiedenis van Port Pirie.

Ian kent zijn stad als zijn broekzak en we hebben nog nooit zo’n gedetailleerde informatie gekregen over een stad als op deze tour. Zo komen we langs de immense graansilo’s die nog enkel dienen als opslag aangezien de grotere schepen niet langer in de haven van Port Pirie binnenraken.

En natuurlijk kan een uitgebreide toelichting over de werking van de loodsmelterij niet ontbreken. Hier wordt trouwens niet enkel lood van de zuiverste kwaliteit (99,99% zuiver lood – ongeveer 200.000 ton per jaar) gemaakt, maar ook zilver, koper en goud. Verder mochten de intrigerende verhalen van smokkelarij uit de jaren 60-70 niet ontbreken.

Ook krijgen we enkele geheimen van de streek mee, zoals bijvoorbeeld de verborgen site van een uranium fabriek uit de jaren. Iets dat je best weet moest je ooit in deze streken iets willen kopen…

De geplande Heritage Walk voor de namiddag laten we dan ook aan ons voorbij gaan, want meer dan wat we nu al weten over Port Pirie hoeft echt niet. ;-)

 

Port Germein

We rijden dan ook nog even naar Port Germein, slechts een tiental kilometers verder. De Southern Flinders Ranges kijken al uitnodigend aan de horizon. Maar dat moet nog even wachten…

We hebben juist het geluk om te moeten wachten aan de spoorweg om de Pacific National trein door te laten. Iets waar je gerust je motor mag bij afzetten, want deze trein telt meer dan 100 containerwagons.


Eens in Port Germein parkeren we ons naast de Goods Shed, die het begin is van de jetty. Er staat ook nog een schamele originele vuurtoren, die het Port Germein Lightship op het einde van de jetty in 1894 heeft vervangen.

Maar waar het allemaal om draait is de langste houten steiger van het zuidelijke halfrond. Met een originele lengte van 1676m, een stevige wandeling dus.

Het wordt ons snel duidelijk waarom deze steiger zo lang is. Het is laagwater en de oceaan trekt zich hier meer dan een kilometer terug. Dus niet verwonderlijk dat er nood was voor een dergelijke lange jetty om aan de schepen te raken.


De terugweg wandelen we onder en langs de jetty met de voeten in het opgewarmde water. Heerlijk relax!

We checken nog even de camping in Port Germein, maar ze zag er nogal verwaarloost uit. Dus we besluiten terug te keren naar Port Pirie. Onderweg vind Bo echter nog een plek die we even moeten checken, namelijk Weeroona Island.

Hier treffen we een perfecte BBQ-plek met zicht op de Southern Flinders Ranges. En aangezien deze plek ook voorzien is van toiletten (en zelfs een buitendouche) besluiten we hier niet enkel te BBQen maar ook vrij te kamperen. We zien wel of er iemand komt klagen…

De zonsondergang op de Flinders Ranges maakt het helemaal perfect.

----------

Afgelegde kilometers: 159km – Aantal stappen: 10612 – Gemiddelde temperatuur: 30 graden

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.
Verder niks.
of
Volg ons ook via Facebook