DAG 595Moeilijke start in Darwin28 juli 2016

Moeilijke start in Darwin

Om iets na 5am gaat de wekker af in Perth en maken we ons klaar om naar de luchthaven te gaan. Op zich zijn we wel aan de vroege kant, maar aangezien we niet zeker zijn van de controles en wachttijden in luchthavens tegenwoordig nemen we het zekere voor onzekere. En ja, dan gaat natuurlijk alles vlot en staan we zonder enig oponthoud aan de gate voor onze vlucht naar Darwin. Op zich geen ramp want we nestelen ons nog even gezellig met ons vieren in de lounge van Qantas voor koffie en ontbijt. We zijn met vier voor deze trip. Tim en Annelies zijn speciaal uit België overgevlogen om dit unieke stukje van Australië met ons mee te ontdekken. De afgelopen dagen hebben we al goed ons best gedaan om het hun de weidse (lees: een cirkel van ongeveer 600km rond Perth) omgeving rond Perth te verkennen. Maar dat is een ander verhaal... ;-)

Iets na 8am is het dan tijd om in te checken en vliegen we een 3,5 uur noordwaarts. Onderweg wordt er hier en daar gedoezeld en door de vensters van de Boeing getuurd naar de onmetelijke uitgestrektheid van de Australische outback en woestijn die 10.000m onder ons passeert.

Eens in Darwin valt de warmte onmiddellijk op. Het is eind de 20 graden en gelukkig met een lage vochtigheidsgraad, maar toch een serieuze aanpassing ten opzichte van het winterse Perth (met slechts 12-14 graden). Het tweede dat ons opvalt is hoeveel spullen we mee hebben. Op zich hebben we wel heel secuur over alles nagedacht, en alles in duffel bags gestoken (om gemakkelijk te stappelen), maar toch is het een hele hoop. En dat wordt onmiddellijk duidelijk als we niet met ons vieren en onze bagage in een ‘gewone’ taxi geraken. Dan maar wachten op een groter exemplaar. Probleem opgelost…. alhoewel slechts tijdelijk want we gaan al dat gerief ook moeten kwijt geraken in een 4x4.

De taxi zet ons af bij het verhuurpunt van Apollo Campers, een van de grootste verhuurfirma’s van campervans en bushcampers van Australië. Het ontvangst is hartelijk en het papierwerk (met de nodige toelatingen om enkele stevigere stukken 4x4 te mogen doen) wordt snel en efficiënt door de Franse medewerker van Apollo afgehandeld. Los van het feit dat we al twijfels hebben over hoe we alles in de Toyota Landcruiser Troopy gaan krijgen, verloopt alles naar wens.

Maar eens we samen met de technische man het voertuig grondig inspecteren blijken er toch wel wat problemen te zijn met de ‘Overlander’ (i.e. een opvouwbare daktent op het dak van de Troopy). Gelukkig is de man heel behulpzaam en handig, en proberen we met gezamenlijke krachten de issues zo snel mogelijk te vermaken. Maar als blijkt bij inspectie van de motor dat er hier ook nog geen onderhoud is gebeurd en de remvloeistof diep onder nul staat, moeten we toch even grondiger nadenken hoe het verder moet. Gelukkig hebben ze juist een ander exemplaar nagekeken en zijn ze die juist aan het wassen. Dus gewoon alles (tent, kookmateriaal, frigo, motor, slaapmateriaal, tafel, stoelen, gasflesjes,…) opnieuw checken en nog snel een opgeladen 2de batterij onder de motorkap plaatsen en we zijn klaar om te vertrekken. Niet helemaal binnen de tijdsspanne die we hadden voorzien, maar het is nu eenmaal zo. In Northern Territory moet je van aanpakken weten.... ;-)

Vuil, bezweet en toch wel wat van de kaart haasten we ons naar Casuarina Square, het grootste winkelcentrum van Darwin, voor het inslaan van voedingswaren en drank. We kopen ook nog enkele kampeerspullen zoals een grondzeil, bekkers en vogelzaad. Een kwestie van toch al enkele dagen verder te kunnen. We buigen ons met zijn allen op de puzzel van het her-inpakken en stappelen van al onze spullen op tactische plekken van de Troopy. Elke vierkante centimeter wordt benut en we denken dat uiteindelijk alles min of meer een plaatsje heeft gekregen.

Daarna rijden we naar het centrum van Darwin. De afspraak met een Engelse fan van de blog op Mindel Markets zal dus nog even moeten wachten. Gelukkig zitten we niet onmiddellijk op een camping, maar hebben we nog een hotel voor de eerste 2 nachten waardoor we nog wat tijd hebben om ons aan te passen aan onze nieuwe woonst op wielen. En ja, we missen Bumblebee… niet dat dit jongere stalen ros minder goed is, maar in Bumblebee hebben we alles (lees: echt alles) mee en heeft alles zijn geijkte plekje. Maar nu reizen we met 4 en Bumblebee kan slechts 3 personen maximum aan. Dus geen gejammer, maar even aanpassen… en binnen enkele dagen is er geen vuiltje meer aan de lucht!

Maar opnieuw keert het lot zich tegen ons, er is iets misgegaan bij de reservatie van het Central Darwin hotel. Ze verwachten ons pas morgen voor 2 nachten in plaats van vandaag. En tot overmaat van ramp is het hotel helemaal volboekt. Gelukkig kan de behulpzame manager van het hotel toch nog een oplossing bedenken. Een van de kamer heeft een kapot deurslot en dat kan nog wel snel gemaakt worden zodat we toch nog een bed hebben voor de nacht. Oef, want de spanning was te snijden.

Zo gezegd, zo gedaan… En ondanks dat het deurslot nog niet gemaakt is vertrekken we naar Mindil Beach voor de bekende Mindil night markets. Het is ondertussen donker en we vinden gemakkelijk een parkeerplaatsje en in een mum van tijd kuieren tussen de kraampjes vol met Aziatische streetfood. Keuze zat, en de honger wordt dan ook snel gestild. We houden het wel snel voor bekeken, want nu dat de adrenaline daalt komt de vermoeidheid snel om de hoek kijken.

We zoeken nog een veilige parkeerplek in de buurt van het hotel, want onze 4x4 is (opnieuw) te hoog om in de ondergrondse garage te kunnen. Een problem dat we ondertussen gewoon zijn, van Bumblebee. Daarna is het douchen, op onze plooi komen, de planning voor morgen bekijken, blog schrijven en opladen en slapen. Vooral dat laatste was geen probleem. Blog schrijven daarentegen was opnieuw wat wennen.

Een valse start dus van ons nieuw avontuur, maar morgen vliegen we er opnieuw in… ;-)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over Darwin Central Hotel, check online www.darwincentral.com.au of bel +61 (0)8 8944 9000. Dit gezellige art-deco hotel ligt op wandelafstand van alle winkels en restaurants in het centrum van Darwin en is de perfecte uitvalsbasis om de hoofdstad van NT te verkennen.

Voor meer informatie over toeristische activiteiten in Northern Territory, check de website www.australiaoutback.com. Hier kan je alle informatie terugvinden over toerisme in NT. You haven't been down under till you've been outback!

----------

Afgelegde kilometers: 42km - Aantal stappen: - Gemiddelde temperatuur: 31 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Darwin

Darwin is een kleine, kleurrijke stad. Dit belangrijkste economische centrum van de Top End werd volledig heropgebouwd na de alles verwoestende orkaan Tracy. Nu heeft het een moderne en commerciële…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.