DAG 607Uluru in al zijn grootsheid09 augustus 2016

Uluru in al zijn grootsheid

Deze nacht was zeer winderig en het heeft zelfs een heel klein beetje geregend. Gelukkig was tegen de ochtend alles alweer kurkdroog. We staan opnieuw vroeg op, samen met de zon en beslissen om de tent van Tim te laten staan in het rode zand en zo op pad te vertrekken.

De allerbekendste en markantste monoliet van Australië, Uluru (voorheen door de Europeanen ‘Ayers Rock’ gedoopt) wacht... Aan de inkom van het het Uluru-Kata Tjuta National Park kopen we de 3-daagse pas voor het park (dit is naast Kakadu het enige nationale park in NT waar je inkom moet voor betalen).

We laten er geen gras over groeien, en rijden rechtstreeks naar de voet van Uluru.

Uluru is 3,6km lang, 2,4km breed, 348m hoog en minstens 600 miljoen jaar oud. De zandsteen bestaat uit één enkel stuk, dat tot 5km diep onder de grond zit. Uluru is voor de Anangu Aboriginals van grote waarde en een heilige plaats.

Sinds de jaren '60 is er een pad naar de top van Uluru, maar het staat al jaren sterk ter discussie. Het is een fysiek zeer zware klim van 1,6km recht omhoog langs een ijzeren ketting en reeds 35 toeristen lieten het leven na een val of aan een hartaanval. De weg naar de top volgt het heilige pad dat de voorouderlijke Mala-mannen (of buidelhaasmannen) namen bij belangrijke ceremoniën. Het Anangu-volk vraagt bezoekers hun wens te respecteren en de rots niet te beklimmen. Vandaag stelt er zich geen probleem want het pad is gesloten wegens te sterke wind bovenop de top van de rots.

Er waren eerst plannen om de kleine 10km rond Uluru te fietsen, maar aangezien we nergens de verhuurfirma van de fietsen kunnen terugvinden, besluiten we ons aan te sluiten bij de begeleide Aboriginal ranger walk die de 2km lange Mala Walk langs de westkant van Uluru aflegt.

En dit was een goede keuze, want dankzij de uitleg van de lokale Aboriginal leren we het droomverhaal van het ontstaan van Uluru en andere symbolen en plaatsen uit de omgeving.

We wisten zelfs niet dat we hier en daar wat rockart te zien zouden krijgen.

Na heel wat uitleg - want meestal zijn Aboriginals zwijgzamer over hun cultuur en vragen stellen is cultureel niet toegestaan – wandelen we terug naar onze 4x4 voor een rondritje langs de voet van deze reusachtige monoliet.

Onze volgende halte is het Uluru-Kata Tjuta Cultural Centre, vlak naast de basis van Uluru. Dit is een bekroond cultureel centrum dat vooral vraagt voor veel leeswerk als je het helemaal tot zijn recht wil laten komen. De Nintiringkupai-expositie geeft een beeld van de geschiedenis en het beheer van het nationale park. Het is duidelijk dat de Aboriginals al meer dan 30.000 jaar leven in deze streken. En het is slechts recent (in 1985) dat het park aan hen werd teruggegeven. De natuurlijke attracties kregen dan weer hun traditionele namen.  De Tjukurpa-expositie wat verder op, vormt een inleiding op het complexe geloof en de wetten van de Anangu.

Naast het cultureel centrum ligt de Maruku Arts and Crafts Gallery, een gallerij waar allerlei Aboriginals traditionele en moderne kunstnijverheid proberen aan de man te brengen. Australisch pointisme ten top! Maar veel kunnen we je er niet van tonen, want zowel het cultureel centrum als de artiesten zijn verboden terrein voor fotografen. :-(

We rijden terug naar Yulara waar we in Ayers Rock Resort iets zoeken om te lunchen. Niet echt een hoogvlieger, en de lokale goed gevulde IGA supermarkt was een betere keuze geweest... ;-) Vervolgens is het wachten voor de pickup voor onze Camel Express van Uluru Camel Tours.

Want Bo’s verlangen naar dromedarissen is niet gestild met het ene exemplaar dat we hebben gespot gisteren. Vandaag gaan we op bezoek bij de grootste dromedarissenboerderij van het Zuidelijke Halfrond. Ze hebben hier meer dan 60 dromedarissen die gebruikt worden voor tours en events.

Na een korte uitleg door een lokale camel-girl en het toewijzen aan een dromedaris per koppel worden we al snel de lucht ingeduwd door deze stevige viervoeter.

In karavaan wandelen we door het rode zand. De begeleider en Tim op kop, gevolgd door Johan & Bo, en de rest van de meute toeristen.

Onze route gaat door de rode zandvlakte, langs de ‘desert oaks’ een duin op, zodat we in de verte Uluru kunnen zien.

Een korte verplichte fotostop dringt zich op. ;-)

Aan de andere kant zien we ook aan de horizon de Olgas (Kata Tjuta), de andere bekende rotsenketen van de Red Centre. Maar meer daarover morgen.

Wij zetten onze koers verder en al snel zijn we terug op onze vertrekplaats, waar we op de meest elegante manier proberen van ons woestijnschip af te dalen. ;-) Daarna tijd voor wat portretfoto’s.

Nog snel eens rondkijken op de boerderij en daarna keren we terug naar de camping. Op het einde van de rit was er een misverstand tussen Johan en Tim met betrekking tot de sleutels van de 4x4. Beiden dachten dat de andere ze mee had en erover aan het grappen was, maar als we uiteindelijk voor de auto staan blijkt dat geen van beide ze heeft en ze nog in de schoudertas van de dromedaris zitten. Hmmm, een duidelijk verkeerd gelopen grap, waar niemand echt om kan lachen. Er wordt vanaf nu een stopwoord voor grappen ingelast en we nemen de bus terug naar de dromedarissenboerderij. De buschauffeur is zo vriendelijk om even te wachten terwijl Johan spurt om de sleutels op te pikken. Eind goed, al goed, want veel tijd hebben we niet over. Het is al bijna het moment om weer opgepikt te worden voor onze volgende activiteit: een bezoek bij zonsondergang aan Bruce Munro’s kunstwerk ‘Field of Light’.

Met de bus worden we opgepikt en afgezet op een hoge zandduin met zicht op Uluru. De zon daalt geleidelijk aan terwijl de champagne en hapjes (met een degustatie van het lokale wildlife, met onder andere kangoeroe, emoe en krokodil op het menu) onbeperkt worden geserveerd.

We genieten volop van de zonsondergang en het kleurenspel op de rots. De rots verandert van oranjebruin- en roodtinten naar donkerpaars.

Ondertussen viel het eigenlijk niet op, maar aan de voet van de zandduin lag een uitgebreid bloementapijt van lampjes. Naarmate het meer begint te schemeren lichten ze geleidelijk aan op, en veranderen ze af en toe van kleur. Mega-knap!

Meer dan 380km optische fiber en meer dan 50.000 handgemaakte LED-lampen verspreid over meer dan 49.000 vierkante meter (i.e. ongeveer 7 voetbalvelden), met op de achtergrond Uluru zorgen voor een indrukwekkend knap lichtspektakel. Het geheel weegt meer dan 15 ton en werkt volledig op 36 draagbare zonnepanelen. Graag hadden we je onze eigen foto’s getoond, maar daar kregen we spijtig genoeg geen toestemming voor. Vandaar enkele foto’s van Ayers Rock Resort (door Mark Pickthall) om je een beeld te vormen van de lichtpracht.

Als het helemaal donker is krijgen we de kans om via een verlicht pad door het enorme lichtveld te wandelen en het kunstwerk van dichtbij te aanschouwen.

We dwalen meer dan een uur tussen de LED-lampen en keren dan met de bus terug naar de camping. Aangezien de camping vandaag niet uitverkocht is zouden we ons eigenlijk moeten verplaatsen, maar daar hebben we echt geen zin in. Het is ondertussen al pikdonker en we gokken erop dat ze ons met rust gaan laten op de overloop parking. Morgenvroeg zijn we toch weer vroeg op, dus echt iemand tot last zijn zijn we toch niet. ;-)

------------------------------------------------------------------------------------------------

Voor meer informatie over de Camel Express of vele andere activiteiten en excursies van Ayers Rock Resort, check de uitgebreide website www.ayersrockresort.com.au. Neem de tijd om alles grondig te bekijken, want het aanbod is groot. Vergeet niet om ook de speciale evenementen, zoals Field of Light, onder de loep te nemen, want dit zijn echt unieke momenten die je niet mag missen.

Voor meer informatie over toeristische activiteiten in Northern Territory, check de website www.australiaoutback.com. Hier kan je alle informatie terugvinden over toerisme in NT. You haven't been down under till you've been outback!

----------

Afgelegde kilometers: 81 km - Aantal stappen: - Gemiddelde temperatuur: 28 graden

Tips in de regio door Aussie Tours

Kata Tjuta - Olga's

42 kilometer ten westen van Ayers Rock bevindt zich het natuurwonder ‘Kata Tjuta’. Deze 36 koepelvormige rotsen zijn even opvallend maar minder toeristisch dan hun wereldberoemde buurman.…

Uluru - Ayers Rock

Deze indrukwekkende monoliet met spectaculaire afmetingen is het grootste heiligdom voor de Anangu-aborginals. Alleen al bij het aanschouwen van deze grootste en bekendste monoliet op aarde, die oprijst…

Kom gerust langs bij Aussie Tours voor meer informatie!

Volg onze avonturen...

Ben je ook nieuwsgierig naar onze ervaringen? En ontvang je graag onze interessante tips en weetjes van onze reis rond Australië? Vul dan je naam en email adres in en je hoort regelmatig van ons tussen 28 juli en 12 augustus 2016.

We sturen je enkel nieuws omtrent onze doorreis in Australie.